Nytt uppehållstillstånd?

Hej efter fyra års vistelse jag har blivit utvisat från Sverige.Eftersom jag skilde mig från min fru som var svensk medborgare.Nu är jag gift med en svensk medborgare och jag sökte uppehållstillstånd från mitt hemland i december 2006 väntar fortfarande i sju mänader. Jag undrar om det kan påverka till beslutet eller handlägningstiderna att har blivit utvisat.Eller att bli sämre behandlat av migrationsverket på grund av utvisningen.Har altid haft arbeta och pratar flyttande svenska. Myckke tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Att du tidigare har förlorat rätten till uppehållstillstånd p.g.a. att ett äktenskap har upphört ska i normalfallet varken kunna påverka beslutet eller handläggningstiderna för en ny ansökan. Så länge det nya äktenskapet är seriöst menat så borde också ett nytt uppehållsstillstånd beviljas enligt 5:3 och 5:17a i Utlänningslagen (se http://www.lagen.nu/2005:716).

Hoppas att du har hjälp av svaret och lycka till med ansökan.

Med vänlig hälsning

Rådgivare