FrågaKÖPRÄTTÖvrigt12/07/2007

Sen reklamation vid köp av bostadsrätt

Hej Som säljare av en bostadsrätt har jag av köparen uppmanats att byta en trasig nerfallen kakelplatta i tvättstugan. Kakelplattan var hel när lägenheten lämnades över. Köparen avstod möjligheten att innan slutbetalning besikta lägenheten efter flyttstädningen. Uppmaningen kom till mig 2,5 månader efter övertagandet. Säljaren har i anslutande badrum utfört större renovering (bl.a bilat upp golv = jag tror att skadan uppkommit då). Kan jag avkrävas något ansvar? Det är ju köplagen som gäller vid bostadsrättsförsäljning. Hälsningar Bernd

Lawline svarar

Svaret på denna fråga utgår ifrån att ni inte har reglerat någon av dessa punkter mellan er när ni skrev kontraktet. Köplagen gäller först efter avtalet och används för att fylla ut avtalet. Att köparen inte undersökte lägenheten omedelbart efter flyttstädningen saknar betydelse eftersom köpet redan var uppgjort. När köparen har tillträtt lägenheten åligger det honom att så snart som möjligt undersöka lägenheten i enlighet med god affärssed. God affärssed vid köp av bostadsrätt måste innebära att en undersökning görs inom mycket kort tid efter tillträdet. Han ska sedan reklamera eventuella fel inom skälig tid från att han har upptäckt felet eller borde ha upptäck felet. Skälig tid avser här en kort tidsperiod och jag anser att två och en halv månad är för mycket. Köparen har därför förlorat rätten att åberopa felet. Det är viktigt att du påtalar för köparen att reklamationen är för sen. Enda undantaget från den hårda reklamationsregeln är om du som säljare har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder. Det är bara aktuellt om du kände till felet innan tillträdet. Även om du skulle acceptera den sena reklamationen så har den som har egendomen i sin besittning bevisbördan för när felet har uppkommit. Det är alltså köparen som ska visa att felet fanns där innan tillträdet. Bevisningen behöver inte vara så stark men det ska vara klart mer sannolikt att felet fanns innan tillträdet. Köparen tycks inte nå upp till denna säkerhet. Köparen ska alltså anses ha orsakat felet och får lösa problemet själv. Relevant lagstiftning är köplagen som du hittar http://lagen.nu/1990:931 . Se särskilt 3, 21, 31 och 32 §§. Vänlig hälsning,
Gustaf LidegranRådgivare