FrågaSKATTERÄTTÖvrigt29/07/2007

Skattefrågor vid blandade fång av fastigheter

Jag ska köpa ett hus värt 1,2milj av min mor. Hon köpte huset för 600tkr. Både jag och min syster kommer att få en gåva på 200tkr i samband med köpet. Utöver det kommer vi att få låna 300tkr var skattefritt. Jag kommer alltså att betala 700tkr. Hur gör vi bäst för att hon ska slippa betala så mycket i skatt? Måste jag betala stämpelskatt?

Lawline svarar

Det du syftar på brukar man kalla för ett blandat fång. En del av transaktionen är benefik medan resten är onerös, dvs vederlag utgår genom att du betalar din mor 700tkr samt att du utställer en fordringsrätt till henne på dig rörande 300tkr. 1miljon utgör således den onerösa delen och 200tkr den benefika. När det gäller blandade fång av fastigheter så bedöms de skattemässigt enligt den så kallade huvudsaklighetsprincipen. Principen, som regleras genom praxis (RÅ81 1:29), innebär att om någon del av fånget är benefikt, det vill säga om vederlaget understiger fastighetens värde, så behandlas hela fånget som benefikt. Viktigt att komma ihåg är dock att kriterierna för gåva, i form av bland annat gåvoavsikt, fortfarande måste vara uppfyllda. Gåvoavsikt brukar dock kunna presumeras när överlåterlsen sker mellan närstående. I det här fallet kommer således hela fånget skattemässigt att behandlas som en gåva. Enligt kontinuitets principen (i 44kap 21§ inkomstskattelagen som du hittar http://www.lagen.nu/1999:1229#K44), innebär detta att ingen beskattning sker hos givaren medan gåvotagaren inträder i givarens skattemässiga situation och således övertar dennes omkostnadsbelopp (anskaffningsutgift plus eventuella förbättringsutgifter) vid en eventuell framtida försäljning. Din mor kommer således inte att behöva betala någon kapitalskatt på försäljningen. Å andra sidan kommer den beskattningen indirekt istället att drabba dig om du i framtiden säljer, då du på grund av kontinuitetsprincipen övertar din mors skattemässiga situation (skall använda hennes omkostnadsbelopp vid uträkningen av din beskattningsbara kapitalvinst). Lagfartkostnaden utgörs normalt av stämpelskatt och en expeditionsavgift på 825 kr. Benefika förvärv av fastigheter är dock ej skattepliktiga enligt 4§ i stämpelskattelagen (som du hittar http://www.lagen.nu/1984:404) tolkad motsatsvis. Förvärv som benämnts köp men som sker mot vederlag understigande 85% av egendomens värde skall enligt uttalanden i praxis betecknas som gåva i dessa hänseenden(5§ stämpelskattelagen), förutsatt naturligtvis att gåvoavsikt föreligger. Gåvoavsikt brukar dock kunna presumeras mellan närstående. I det här fallet utgör vederlaget 1miljon vilekt utgör ca 83% av egendomens värde, varför du sannolikt ej kommer bli skyldig att betala stämpelskatt. Dina lagfartskostnader bör således begränsa sig till expeditionsavgiften på 825 kr. Lycka till! Med vänlig hälsning
Rådgivare