FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt02/08/2007

Försäljning av fastighet - ersättningsbostad?

Jag äger en fastighet som gått i arv efter mina föräldrar. På den tomten finns ett mindre hus där mina föräldrar låtit min bror bo utan kontrakt. Om jag säljer fastigheten och därmed också det mindre huset, kan jag bara begära att min bror flyttar eller kan han begära att jag ska ordna ett ersättningsboende?

Lawline svarar

Hej, Det är du som äger fastigheten och det är du som bestämmer om du vill sälja och säljer du även det mindre huset blir din bror tvungen att flytta. Du kan dock genom att upprätta avtal, med de nya ägarna, låta din bror bo kvar i huset trots en eventuell försäljning. Att dina föräldrar låtit din bror bo i huset innebär inte att han kan begära ersättningsbostad från dig. Finns det inget avtal kan du som ägare begära att han flyttar. Med vänlig hälsning
Louise DanielsonRådgivare