FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt02/08/2007

Gåva till en av bröstarvingarna

Vad gäller om en förälder vill sälja huset till ett av barnen om det finns flera syskon?

Lawline svarar

Hejsan! När en bröstarvinge får en gåva räknas det som förskott på arv. Om dock arvlåtaren avsett att huset inte ska ses som förskott på arv ska dennes avsikt respekteras, t.ex. om föräldern skriver in detta i gåvobrevet. ( Noteras ska att sedvanliga gåvor, vilkas värde inte står i missförhållande till givarens villkor, som t.ex. julklappar och födelsedagspresenter inte ska räknas som förskott på arv. Det ska inte heller kostnader som föräldrar lagt ner för barnets uppehälle och utbildning. ) Om gåvan ska räknas som förskott på arv tas det hänsyn till detta när man fördelar arvet mellan bröstarvingarna. Den som fått huset får givetvis behålla det, men fastighetens värde läggs till behållningen i dödsboet efter föräldern innan man räknar fram hur stort de olika bröstarvingarnas arv ska bli. Det betyder att den som fått värdet av huset på sin lott inte får något mer arv om gåvans värde är större än dennes arvslott. Om arvslottens värde däremot är större än gåvans värde får man det belopp som blir kvar när man avräknat husets värde. Med vänlig hälsning
Rådgivare