FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/07/2007

Kan brottet förtal vara aktuellt?

Jag undrar om man kan stämma någon för förtal, det är en person som skrivit att hon blivit lurad av en person som skulle ha sålt en dogo/amstaff hund och påstod då att ägaren inte sa att det var pitbull i, och att pappan hade eksem och även deras, men vi är 5 stycken som köpt valp av samma person och vi fick information om att det var pitbull i - och ingen av våra har eksem. Personen skriver namn och hittar på allt om uppfödaren, kan vi då stämma henne för förtal?

Lawline svarar

Hej, Brottet förtal regleras i brottsbalken 5 kap. 1 §, se http://www.lagen.nu/1962:700 , i tryckfrihetsförordningen 7 kap. 4 § 14 punkten, se http://www.lagen.nu/1949:105 , och i yttrandefrihetsgrundlagen 5 kap. 1 §, se http://www.lagen.nu/1991:1469 . Förtal gör sig den skyldig till som utpekar någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är avsedd att utsätta någon annan för andras missaktning. För att brottet förtal skall komma ifråga krävs även att uppgifterna nått en viss spridning. Om det med hänsyn till omständigheterna kan anses vara försvarligt att lämna uppgift, till exempel men hänsyn till allmänintresset, och personen som lämnat uppgiften kan visa att den är sann eller att han har skälig grund för den är det inte straffbart att lämna uppgift. Brottet förtal är ett brott mot yttrande- eller tryckfriheten. Mot intresset av att kunna fälla presoner som gjort sig skyldiga till förtal ställs därför intresset av att värna om yttrande- och tryckfriheten, som är grundlagsfästa. Därför är domstolen restriktiv med att döma för brottet förtal. En av de vanligaste situationerna där någon döms för brottet är då tidningar publicerat uppgifter som är lögnaktiga eller inkräktar för mycket på människors personliga integritet. Av betydelse för om situationen du beskriver kan betecknas som förtal är hur många som har möjlighet att ta del av uppgifterna, vad som är avsikten med att lämna uppgifterna och vad de får för effekt och huruvida personen som lämnar uppgifterna kan visa att det finns någon grund för vad som påstås. Lycka till! Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare