Parkeringsböter vid lastning

Hej

Inför semesterresan hade vi bilen uppställd framför radhuset för lastning. Det råder parkeringsförbud på gatan men det är tillåtet att köra in med bil och lasta och lossa. Enligt p-bolaget skedde lastningen inte kontinuerligt och därför lappades bilen. Boten skrevs ut medan saker lastades.

Bolaget menar att under 11 minuter var det inte någon vid fordonet.

Vilka tidsintervaller gäller för lastning och lossning?

Kontrollavgiften har bestridits, bolaget har svarat att de vidhåller sitt krav. Efter det har ett nytt bestridande skickats till dem.

Är det någon idé att gå vidare med detta och vart överklagar jag parkeringsbolagets beslut?

Tacksam för svar och råd

Lawline svarar

En bil får vara uppställd på parkeringsförbud för lastning så länge det behövs. Lastningen måste dock ske kontinuerligt. Om parkeringsbolaget har rätt i att det inte lastades under elva minuter så framstår inte lastningen som kontinuerlig. Elva minuter är en ganska generöst tilltagen kontrolltid. Om det var så att ni hade något särskilt krångligt att lasta som motiverar det något långa uppehållet så kan tiden accepteras och parkeringsbolaget bör i så fall avskriva boten. Detta bör dock på något sätt kunna styrkas. Men det bästa tycks vara att acceptera denna kontrollavgift.

Något ytterligare överklagande kan eller behöver inte göras. När ni har bestritt boten är det upp till parkeringsbolaget att stämma er för att få in kontrollavgiften. Om ärendet skulle gå till tingsrätten är tappande part i viss utsträckning skyldig att ersätta den andres rättegångskostnader. Parkeringsbolags rättegångskostnader brukar grovt uppskattat hamna mellan 450 och 2000 kronor.

Vänlig hälsning,

Gustaf LidegranRådgivare