FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/09/2007

Närvaro vid huvudförhandling

Har blivit kallad till tingsrätten för grovt rattfylleri och olovlig körning. Ändra det något om jag är närvarande vid målet eller ej ?

Lawline svarar

Hej, Du är enligt Rättegångsbalken 21:2 skyldig att infinna dig personligen vid huvudförhandlingen i tingsrätten. Du behöver dock inte infinna dig om din närvaro är utan betydelse för utredningen. Dock har du blivit kallad till tingsrätten och detta innebär att du är skyldig att infinna dig personligen. Med vänlig hälsning
Josefin WerreRådgivare