vad gäller vid ombildning när bostaden är ifrån soc?

Fråga ang när en hyresrätt ombildas till bostadsrätt. Vad räknas det som när en lägenhetsinnehavare har fått bostad utav socialtjänsten? Har de någon möjlighet att neka lägenhetsinnehavaren att köpa sin bostad?

Lawline svarar

Hej

Svaret på din fråga beror så vitt jag kan se lite på omständigheterna i det enskilda fallet. Om det är socialtjänsten som hyr lägenheten och sedan hyr ut den till någon i andra hand så har andrahandshyresgästen inte någon möjlighet att köpa lägenheten eftersom det bara är den som är hyresgäst i förhållande till hyreshusets ägare som har rätt att bli medlem i en bostadsrättsförening. Det innebär alltså att det inte är en fråga huruvida socialtjänsten går med på att andrahandshyresgästen köper lägenheten eller inte, utan för att det ska vara möjligt att köpa lägenheten så krävs det att kontraktet för hyresrätten ändras så att andrahandshyresgästen står på kontraktet.

Om det istället är så att den som du kallar lägenhetsinnehavaren själv har förstahandskontrakt på hyresrätten och socialtjänsten ger bidrag till hyran så har lägenhetsinnehavaren precis som alla andra hyresgäster rätt att bli bostadsrättsinnehavare vid en ombildning. Socialtjänsten ger emellertid i de flesta fall inte bidrag till hyran i en bostadsrätt eftersom bostadsrätter har ett visst värde och kan omsättas till pengar, vilket innebär att en bostadsrättsinnehavare sällan anses ha ett behov av stöd från socialtjänsten.

Hoppas att du har hjälp av mitt svar

Med vänlig hälsning

Rådgivare