FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/07/2007

Anställningsavtalets utformning

Innehåller lasen några bestämmelser hur ett anställningsavtal(anställningsbevis) ska vara utformat?

Lawline svarar

Hej, det viktiga med ett anställningsavtal är att det tydligt framgår vilka villkor parterna (arbetsgivaren och arbetstagaren) har kommit överens om. Det finns inga regler i LAS (Lagen om anställningsskydd) som direkt reglerar vad som skall ingå i anställningsavtalet. Viss ledning kan dock fås genom att läsa LAS 6c § som finns http://www.lagen.nu/1982:80#P6c . De punkter som regleras i 6c § är vad som skall ingå i den information som arbetsgivaren är skyldig att lämna till arbetstagare vars anställningstid enligt avtalet är minst tre veckor. Infomationen skall lämnas inom en månad från det att arbetstagaren har börjat arbeta. Ett tips är därför att se till att de punkter som nämns i paragrafen är tydligt angivna i anställningsavtalet för att undvika eventuella konflikter om vad som egentligen avtalats. Några absoluta bestämmelser om anställningsavtalets innehåll finns dock inte. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare