FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt14/08/2007

Allmänt åtal vid förtal

Jag vill inte ta risken av att få betala rättegångskostnader på grund av enskilt åtal i förtalsmål, men jag vill få prövat av åklagare om det är fråga om grovt förtal som liknas vid allmänt åtal och förs av åklagare. Vart ska jag skicka min anmälan och hur ska jag formulera mig för att vara säker på att inte bli uppfattad som om jag ville föra enskilt åtal?

Lawline svarar

Förtal är ett av de få brott som finns som inte får åtalas av annan än målsägande. I vissa undantagsfall kan åklagare väcka allmänt åtal, om det "anses påkallat ur allmän synpunkt", men detta är ovanligt, se http://www.lagen.nu/1962:700#K5P5 . Du kan anmäla brottet och se vad som händer; så länge du inte lämnar in en stämningsansökan så riskerar du inte att betala några rättegångskostnader.
Miranda BergRådgivare