FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/07/2007

Påföljd och preskription vid rattfylleri

Hej, blev arresterad för grovt ratfylleri i oktober 06. Rättegången har blivit uppskjuten ett antal ggr. Hur lång är preskibtionstiden? Vilket straff väntar jag mig? (Dömd för våldsamt motstånd en ggr tidigare, penningbot) Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, jag börjar med den första delen av din fråga, nämligen preskriptionen. Ett brotts preskriptionstid är beroende av brottets straffskala. Bestämmelser om detta finns i 35:e kapitlet i brottsbalken, som du hittar http://www.lagen.nu/1962:700 . För grovt rattfylleri är maxstraffet 2 år i fängelse, vilket medför en preskriptionstid på 5 år. Detta innebär att den misstänkte måste antingen ha fått del av åtalet, eller ha häktats inom fem år från det att brottet begicks. Det är alltså inte nödvändigt att dom har meddelats inom denna femårsperiod. Ovanstående står att läsa om i 1 och 5 §§ i 35:e kapitlet Brb. I 6:e § samma kapitel finns bestämmelser om absolut preskriptionstid, som för rattfylleri är 15 år. Detta innebär att även om häktning eller delgivning om åtal skett inom åtalspreskriptionstiden i 1 §, så kan något straff inte utdömas efter denna tid. I ditt fall verkar det således som om du inte kan se fram emot att brottet preskriberas. Nu till den andra delen: Som nämnts innan så är det högsta straffet för grovt rattfylleri 2 års fängelse. Detta framgår av 4 a§ i Trafikbrottslagen som du hittar http://www.lagen.nu/1951:649 . De övre delarna av straffskalan är reserverade för de allra allvarligaste fallen och utnyttjas endast i undantagsfall. Istället verkar ett normalt straff för ett typfall av grov rattfylleri vara fängelse i en månad. Bestämmelser om straffmätning och påföljdsval finns i 29:e och 30:e kapitlet i brottsbalken. Straffmätning och val av påföljd är väldigt beroende av omständigheterna i det enskilda fallet och det är svårt att uttala sig om vad som gäller generellt. Det kan dock sägas att grovt rattfylleri är ett sådant artbrott som omtalas i 30:4 Brb och innebär att ett fängelsestraff är normalpåföljden. Slutligen så kan sägas angående ditt tidigare brott, våld mot tjänsteman, att detta inte borde ha någon påverkan vid straffmätningen och påföljdsvalet för rattfylleribrottet eftersom de båda brotten till sin art är väldigt olikartade (jfr 29:4 Brb). Vänlig hälsning,
Rådgivare