FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt10/08/2007

Adoption av styvbarn

jag har en son på 6 år som jag har helt själv och ensam vårdnad. Min son träffar aldrig sin pappa utan killen jag lever med sen sonen va 3 kallar han pappa nu vill sonen och min sambo att sonen ska adopteras utav hans nuvarande pappa hur ska vi göra för att lyckas få igenom detta?. Vi kommer inte gifta oss.

Lawline svarar

Hej! Bestämmelser om adoption finns i Föräldrabalken (FB http://www.lagen.nu/1949:381 ) 4 kap. För att kunna adoptera sin partners barn, s.k. styvbarnsadoption, måste man vara gifta. Det finns ingen möjlighet idag att adoptera sin sambos barn. Har barnet inte fyllt 18 år krävs dessutom för adoption att båda de biologiska föräldrarna ger sitt medgivande (FB 4 kap 5a §). Samtycke behövs alltså från den andra föräldern. Sådant samtycke behövs dock inte från en förälder som är utan del i vårdnaden, d.v.s. om du har ensam vårdnad och pappan i praktiken inte har något med barnets vårdnad att göra. Domstolen kommer dock även i ett sådant fall att höra den biologiska föräldern om dennes inställning till adoptionen. Ansökan om adoption inlämnas till tingsrätten och en utredning kommer därefter att genomföras för att bedöma om adoptionen är till barnets bästa. Socialnämnden yttrar sig i ärendet innan tingsrätten fattar sitt slutgiltiga beslut. Hoppas att du har fått svar på din fråga! Vänliga hälsningar,
Rebecka BoholmRådgivare