FrågaSKATTERÄTTÖvrigt19/08/2007

Retroaktiv avtalsskrivning och skatt

Hej! För sju år sedan lånade jag pengar av en vän som i sin tur lånade pengar av en bank. Vi kom överens muntligt om att jag skulle betala varje månad beloppet som banken ställde inklusive räntan till hans konto. Jag har gjort det varje månad som avtalat. Nu behöver jag redovisa skulden till CSN. Kan man skriva ett avtal nu och få retroaktiv skatt från Skatteverket? Hur skriver man ett låneavtal mellan privata personer? Banklånet är för 10 år och den effektiva räntan är på 8,51 %.

Lawline svarar

Hej! Som jag förstår dig har ni haft ett fullt giltigt muntligt avtal ända sedan ni tog upp lånen för sju år sedan. Självfallet kan ni formalisera detta avtal genom att skriva ner överenskommelsen i ett avtal. Du kan hitta mallar/blanketter för låneavtal på internet, oftast att beställa, eller (förmodar jag) i en välsorterad bokhandel. Att skriva det själv från grunden behöver inte heller vara alltför svårt; det ni bör ha med i avtalet är framför allt namn på långivare och låntagare, vilken summa det rör sig om (urprungligen), hur vilken räntesats ni kommit överens om, och hur återbetalningen ska ske. Eftersom avtalet upprättas i efterhand kan det också vara idé att skriva ned hur mycket av skulden som fortfarande kvarstår. Tänk bara på att skriva utförligt och tydligt i avtalet - det är ju meningen att utomstående ska förstå vad som menas! Frågan om retroaktiv skatt har ju två sidor: du själv har väl förmodligen betalat in för mycket skatt, eftersom du har möjlighet att göra avdrag för dina räntekostnader, och din vän har förmodligen betalat för lite eftersom även räntan som du betalat honom är en skattepliktig inkomst (se vidare inkomstskattelagen 42 kapitlet 1 §, som du kan läsa http://www.lagen.nu/1999:1229#k42p1 ). Eftertaxering, d.v.s. retroaktiv justering av din beskattningsbara inkomst och därmed också av den skatt du ska betala, är möjlig upp till fem år efter taxeringsåret, vilket innebär upp till sex år efter intjänandeåret, om det sker på skattebetalarens egen begäran (som i ditt fall) eller på grund av att den skattskyldige utelämnat någon uppgift i sin deklaration (som i din väns fall). Detta kan man läsa om i taxeringslagens 4 kapitel som finns http://www.lagen.nu/1990:324#k4 , se särskilt 9 och 15.16 §§. Eftertaxering till en skattebetalares nackdel (som i din väns fall) får emellertid bara ske upp till två år efter intjänandeåret, om det rör sig om låga belopp (se taxeringslagen 4 kapitlet 18 §). Som riktmärke brukar anges att inkomster under ca 5 000 kronor per år inte ska eftertaxeras efter den korta fristen, men om det rör sig om inkomster som inte deklarerats under flera år kan lägre belopp ändå beskattas inom den längre fristen. Slutligen bör även påpekas att din vän riskerar att få betala in skattetillägg, eftersom han har undanhållit en skattepliktig inkomst. Skattetillägget beräknas normalt som 40 procent av skatten på den inkomst som utelämnats i deklarationen (i hans fall räntan). Detta kan du läsa mera om i taxeringslagens 5 kapitel, se http://www.lagen.nu/1990:324#k5 , särskilt 1 och 4 §§. Med vänlig hälsning
Rådgivare