FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/02/2006

Förvaltning av bostadsrätter

Hej! Hittar ingenstans i lagtexterna ngt om följande fråga: Får en brf-förening besluta om att ta ut extra avgifter fr medlemmarna för t ex fastighetsskötsel? Exempel: vi har en fast.skötare men nu tycker några äldre män i föreningen att vi ska göra saker själva för att få ned kostnaderna och då ska vi sköta t ex trädgård o måla staket o dyl OCH då är vi några gamla som inte orkar ,några handikappade som inte kan. Ska vi då betala en avgift motsvarande vår "andel" för det jobb de utför fysiskt o som vi inte kan? Har för mig att jag läst att så får man inte göra men hittar det som sagt inte. Och var går det att läsa om detta (måste visas för dem)Tacksam för svar o Mvh Mette Johansen

Lawline svarar

Hej! Det finns två olika scenarion att fundera över kring denna fråga. 1. Självförvaltning; Att en bostadsrättsförening får ta ut en årsavgift anges i 7:14 Bostadsrättslagen, och beräkningsmetoden för denna måste enligt 9:5 finnas i bostadsrättsföreningens stadgar. Det är möjligt att nedsätta årsavgiften för självförvaltningen, det vill säga för sysslor som normalt alla bostadsrättsinnehavare kan utföra och som inte kräver någon speciell kunskap exempelvis trappstädning, trädgårdsskötsel, enklare reparationer osv. Samtliga medlemmar som deltar i självförvaltningen ska då få nedsättning med samma belopp oberoende av mycket arbete som var och en faktiskt utför. 2. Arbetsplikt; Det är troligen inte tillåtet att ta med i stadgarna att det finns obligatoriska arbetsuppgifter exempelvis städdagar som alla medlemmar måste delta i. Det torde i vart fall inte vara tillåtet att bestraffa de som i så fall inte utför uppgifterna med någon form av avgift, och inte heller att belöna de som fullgör arbetsplikten genom att ge dem lägre årsavgift. Dessa principer finns inte utskrivna i Bostadsrättslagen utan bygger på praxis och doktrin inom området. För mer läsning kring bostadsrätter rekommenderas Björn Lundén och Ulf Svenssons bok Bostadsrätt.
Rådgivare