FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/08/2007

Bodelning efter samboförhållande

Ett par A och B bestämmer sig för att bli sambor och skaffar därför en bostadsrätt som gemensam bostad. Bostadsrätten kostar 1000000. A betalar 300000 kontant Resten lånas. A betalar kommande amorteringar. A och B betalar gemensamt räntor och hyror. Efter några år upphör samboförhållandet. Hur delas den gemensamma bostadsrätten?

Lawline svarar

Lägenheten, som har anskaffats för att utgöra sambornas gemensamma bostad, utgör samboegendom. Den ska vid samboförhållandets upphörande bodelas, genom att det som återstår efter att skulderna som belastar lägenheten har dragits av från lägenhetens värde delas lika mellan samborna. Vem som har betalat för lägenheten har inte särskilt stor betydelse. Om det är oskäligt kan jämkning ske. Att den ena sambon har betalat mer vid lägenhetens inköp räcker i regel inte för jämkning. En mycket viktig aspekt vid eventuell jämkning är samboförhållandets varaktighet. Eftersom du beskriver varaktigheten som några år är jämkning inte troligt. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare