FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt14/08/2007

Granne hotar med att skjuta hund och katt

Hej! Vi har en granne som idag kom fram till oss med en lagbok där han verkligen tolkade allt på sitt eget sätt. Han tjatar om att vi ska ha vår hund kopplad, vi bor på landet o har 3 st grannar, TRE! Han är den enda som gnäller hela tiden på att vi släpper ut hunden ensam vissa nätter. Hunden e ute i ca 30 min, ibland bara 5 min. Under den tiden säger gubben att han sprungit på deras innergård o skitit i hans åker. Vi har börjat med att följa med hunden ut numera så vi ser vart han går, o jag har aldrig sett honom gå bort till deras gård. Idag kom han och gnällde igen. Denna gången hotade han med att skjuta hunden om den morrade på honom, och inte nog med detta. Han har fällor uppsatta för att fånga in katter och när jag sa att min katt var en utekatt så flinade han och sa "om han blir fångad i fällan blir han skjuten, jag är trött på alla katter här". ALLA katter här??? Jag har sett max 4 st som går här ibland o alla har halsband. Min katt har 2 st halsband. Får han för det första verkligen sätta upp fällor? Och får han skjuta katten om han fångar den? Jag tycker att bor man på landet o har så få grannar så gäller inte alla dom lagar som gäller i stan. I stan fick jag ju ha katten lös, varför inte nu när jag bor på landet i hus? Bor i Skåne. Tacksam för något svar Mvh G D

Lawline svarar

Hej! Din granne har absolut ingen rätt att skjuta en katt märkt med halsband, då den i och med detta halsband inte omfattas av lagen om tillsyn över hund och katt. Din granne hänvisar till rätten att skjuta ägarlösa vildkatter. Er katt är inte en sådan katt. Av samma skäl gör er granne sig möjligen, kanske t.o.m. troligen skyldig till jaktbrott med de fällor han satt ut, då fällor omfattas av ett extremt detaljerat regelverk om hur de sätts ut, hur de vittjas och vilken typ av fällor. En fälla som riktar sig mot katter är t.ex. i sig olaglig rent teoretiskt sett, då katter inte omfattas av jakt. Er granne har dock rätt att kräva att er hund går kopplad inne på hans mark, detta enligt lagen om tillsyn över hund och katt. Han har dock ingen rätt att skjuta denne, då han vet om att det är er hund, och om den inte orsakar någon skada på vilt eller person. Om han skjuter hunden kommer han inte kunna hävda att han var i god tro om hundens härkomst, samt att han inte hade uppsåt att skjuta den med tanke på er tidigare historia sinsemellan. Hoppas detta benade ut saken något! Mvh
Rådgivare