FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt21/08/2007

Överklagande av beslut om nedlagd förundersökning

Hejsan! Jag undrar hur långt tid tex försäkringskassan har på sig att överklaga ett beslut från åklagaren om nedlagd förundersökning?

Lawline svarar

Hej! Ett beslut från åklagaren om nedlagd förundersökning kan inte överklagas. Regler om när åklagaren kan lägga ner en förundersökning finns att hitta i Rättegångsbalkens 23 kapitel 1, 4a och 22 §§ (se http://www.lagen.nu/1942:740#K23 ). Om nya bevis eller omständigheter tillkommer kan man alltid vända sig till polisen på nytt och göra en ny anmälan. Med vänlig hälsning,
Rådgivare