FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt24/08/2007

Grannes uppredade störande genom oljud

Hej Jag bor i en bostadsrätt där en person har flyttat in i lägenheten ovanfört och fört oerhört mycket oljud i nästan ett år nu. Jag har kontaktat styrelsen flera gånger och även sagt till personen i fråga flera gånger. Inget har dock hänt, personen har nu dessutom gått med i styrelsen vilket har gjort att styrelsen fullständigt struntar i mina klagomål. Jag misstänker dessutom att det kan röra sig om diskriminering pga nationalitet. Vad kan jag göra åt detta? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej Om din granne har ofredat dig genom oljud eller annat hänsynslöst beteende har han gjort sig skyldig till ofredande enligt 4 kap. 7 § brottsbalken. Straffet för detta brott är böter eller fängelse i högst ett år. Ansvar för olaga diskriminering kan i sin tur, enligt 16 kap. 9 § brottsbalken, som huvudregel bli aktuellt då en näringsidkare i sin verksamhet diskriminerar någon på grund av hans eller hennes ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse genom att inte gå honom till handa på de villkor som näringsidkaren i sin verksamhet tillämpar i förhållande till andra. Även den som är anställd i näringsverksamhet eller annars handlar på en näringsidkares vägnar eller den som är anställd i allmän tjänst eller innehar allmänt uppdrag kan göra sig skyldig till olaga diskriminering. Om styrelsens medlemmar inte kan inbegripas i definitionen ovan kan ansvar för brottet olaga diskriminering inte utdömas. Om du anser att förutsättningarna för något av, eller båda, dessa brott är uppfyllda borde du göra en anmälan hos polisen. Nämnas bör att ofredande som inte begåtts på allmän plats, enligt 4 kap. 11 § brottsbalken, i princip bara får åtalas av åklagare om den som blivit drabbad, dvs. du i detta fall, anger brottet till åtal. Om du önskar att närmare studera aktuell lagtext hittar du en länk till brottsbalken http://www.lagen.nu/1962:700 Vänligen
Alexandra DahlénRådgivare