FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt08/08/2007

Anklagad för stöld, anmäla för förtal?

Hej! Jag har blivit anklagad för stöld av en kompis, vi var på en fest! Han som hade festen hade övervakningskamera på framsidan, dom säger att dom har sätt mig gå ut med hennes väska. Vilket jag är säker på att jag inte har gjort! Vad ska jag göra om jag är oskyldig, ska man anklaga henne för förtal? eller hur går det till? Mvh Josefine

Lawline svarar

Hej Om det inte finns några bevis för att du har begått en stöld så borde du inte kunna bli åtalad och än mindre dömd för detta. Du behöver egentligen inte göra så mycket om du är oskyldig eftersom det är polisens och åklagarens uppgift att bevisa att du är skyldig, och inte tvärtom. Om du anser dig oskyldigt anklagad finns det två saker som du kan göra. Det framgår inte av din fråga om den som anklagat dig för stöld också har anmält dig till polisen för detta. Om personen ifråga har gjort det och du är oskyldig så kan du anmäla vederbörande för falsk angivelse, se 15:6 Brottsbalken (http://www.lagen.nu/1962:700). Även om det inte blir åtal mot dig så är det inte säkert att personen döms för falsk angivelse eftersom det krävs vetskap hos personen om att du var oskyldig och en vilja att trots det få dig fälld. Det är ofta svårt för åklagaren att bevisa. Det kan ändå vara värt att göra en anmäla eftersom det om inte annat visar att du betraktar dig som oskyldig. Även om personen ifråga inte anmält dig till polisen så kan hon ha gjort sig skyldig till förtal genom att anklaga dig för stöld , se 5:1 Brottsbalken. Förtal är emellertid ett brott som ligger under s.k. enskilt åtal, vilket innebär att åklagare i normalfallet varken utreder eller åtalar för brottet. Det är alltså bara den som utsatts för förtal, den sk. målsäganden, som kan väcka åtal för brottet. Om du överväger att göra det bör du kontakta en advokat. För att något ska räknas som förtal i straffrättslig mening räcker det inte att anklagelsen var osann. Den ska också ha saknat skälig grund, d.v.s. det ska i ditt fall inte ens ha funnits anledning att misstänka dig. Hoppas att du har hjälp av mitt svar MVH
Rådgivare