FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt02/02/2006

Besittningsskydd

Planerar hyra ut min vinterbonade sommarstuga fullt möblerad för en längre tid (2-3 år). Riskerar jag att hyresgästen får besittningsskydd efter en viss tid? Blir svaret ett annat ifall hyresgästen är ett företag (jur pers)?

Lawline svarar

Svaret på din fråga beror på hur hyresförhållandet kommer att bestå. Om din sommarstuga hyrs ut till samma hyresgäst under sommarmånaderna varje år uppstår inget besittningsskydd. För att en hyresgäst ska få besittningsskydd över en sommarstuga krävs det enligt 12 kap. 45 § jordabalken, se http://www.lagen.nu/1970:994, att hyresförhållandet varit längre än 9 månader. Detsamma gäller om sommarstugan hyrs ut per år, men bara nyttjas under sommarmånaderna. Om sommarstugan däremot ska nyttjas för året runt boende uppstår besittningsskydd efter 9 månader. Detta besittningsskydd skulle dock kunna brytas p.g.a. vad som stadgas i 12 kap. 46 § 6 p. jordabalken. Där står det nämligen att en hyresgäst inte har rätt till förlängning av hyresavtalet om avtalet avser en lägenhet i ett en- eller tvåfamiljshus. Fritidshus är normalt att betrakta som ett enfamiljshus och skulle således falla in under denna punkt. Det krävs emellertid också enligt denna punkt att uthyrningen inte ingår i en ”affärsmässigt bedriven verksamhet.” Enligt förarbeterna räcker det att uthyrningen går ut på att minska utgifterna, för att slippa kostnader för dubbelt boenden, för att verksamheten ska anses vara affärsmässig. Det krävs dessutom enligt 46 § att hyresvärden har ett stark intresse av att förfoga över sommarstugan för att besittningsskyddet ska brytas. Ett sådant starkt intresse skulle kunna vara att hyresvärden själv inte har någonstans att bo. Däremot kan man enligt 12 kap. 45 § 3 st. jordabalken avtala bort besittningsskyddet. Jag har förstått det som att det är vad de flesta gör när de hyr ut sina sommarstugor under en längre tid. Om man istället väljer att hyra ut sommarstugan till en juridisk person gäller i princip samma regler. Observera att om den juridiska personen hyr ut lägenheten till t.ex. en anställd under en tid som överstiger 9 månader kan denna få besittningsskydd gentemot den juridiska personen. Detta besittningsskydd skulle då indirekt gälla mot dig. Har du emellertid klargjort (helst i ett avtal) att den juriska personen bara får hyra sommarstugan av dig till ett visst datum kan inget besittningsskydd uppstå mellan dig och den anställde.
Michael WittingRådgivare