FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt08/08/2007

Upphävande av äktenskapsförord

Vi vill annullera vårt äktenskapsförord, registrerat vid Nacka Tingsrätt 1998. Vid kontakt med den hänvisar de oss till "Äktenskapsregistret". Hur ska vi göra?

Lawline svarar

Hej! För att upphäva ett registrerat äktenskapsförord krävs, enligt 7 kap. 3 § äktenskapsbalken, att ett nytt äktenskapsförord upprättas och registreras hos tingsrätten. Det är därefter tingsrättens uppgift att översända en kopia till statistiska centralbyrån för införande i äktenskapsregistret. Av det nya äktenskapsförordet ska framgå att egendomen fortsättningsvis ska utgöra giftorättsgods. För att undvika problem vid en eventuell framtida tvist kan det vara lämpligt att man vid upprättandet söker konsultation hos en advokat. På domstolsverkets hemsida (www.dom.se) kan Ni finna mer information angående registrering av nytt äktenskapsförord. Lycka till! Med vänliga hälsningar
Rådgivare