FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt24/08/2007

Hyresvärd som utsatt hyresgäst för psykiskt lidande

Hur går man tillväga om man vill stämma en hyresvärd för psykiskt lidande ? Finns svart på vitt att han gjort illa mig och min familj mentalt.

Lawline svarar

Hej Eventuellt kan din hyresvärd ha gjort sig skyldig till brottet ofredande, vilket regleras i 4 kap. 7 § brottsbalken. För att så skall vara fallet skall han handgripligen ha antastat eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende ha ofredat dig och/eller din familj. Straffet för detta brott är böter eller fängelse i högst ett år. Om du anser att förutsättningarna för detta brott är uppfyllda borde du göra en anmälan hos polisen. Nämnas bör att ofredande som inte begåtts på allmän plats, enligt 4 kap. 11 § brottsbalken, i princip bara får åtalas av åklagare om den som blivit drabbad, dvs. du och övriga medlemmar i din familj, anger brottet till åtal. Om du önskar att närmare studera aktuell lagtext hittar du en länk till brottsbalken http://www.lagen.nu/1962:700 Vänligen
Alexandra DahlénRådgivare