FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt08/08/2007

vad blir straffet för kränkande SMS?

jag har smsat till min killes f d tjej och nu har hon anmält mig för trakasseri och kränkning. Vad blir straffet?

Lawline svarar

Hej Straffet beror på vad en domstol kommer fram till att du gjort dig skyldig till för det fall att en åklagare väcker åtal mot dig. Av de omständigheter som du har angett i frågan är det inte helt lätt att dra några säkra slutsatser om vad det är för brott som du eventuellt kan ha gjort dig skyldig till. Att skicka kränkande meddelanden till någon via SMS är såvitt jag kan bedöma närmast att i straffrättslig mening betrakta som ofredande, se 4:7 Brottsbalken (http://www.lagen.nu/1962:700) alternativt förolämpning, se 5:3 Brottsbalken. För att något ska kunna utgöra oredande krävs att det gärningen kan anses vara ett hänsysnlöst beteende, vilket det inte är säkert att några få SMS kan sägas vara. För förolämpning krävs inte lika mycket, utan endast att det som skrivs är kränkande. Vad gäller dessa brott så kan det vara värt att veta att endast ofredande faller under s.k. allmänt åtal, se 5:5 Brottsbalken, vilket innebär att åklager utreder och åtalar för brottet. För att någon ska dömas för brottet förolämpning krävs det alltså sk. enskilt åtal vilket innebär att den som drabbats själv måste väcka åtal i domstol. Det händer alltså inte särskilt ofta. Hoppas att du har hjälp av mitt svar Med vänlig hälsning
Rådgivare