FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/09/2007

Föräldrars ansvar för barns brottslighet

Om en 15 åring gör sig skyldig till olovlig köring av ett motorfordon och vårdnadshavaren av barnet har känt till att barnet olovligt brukat fordonet, kan inte vårdnadshavaren också ställas till svars för det inträffade? och var hittar jag denna lag isf? Hälsningar

Lawline svarar

Hej, Det stämmer att även vårdnadshavare kan ställas till svars för det inträffade och detta framgår av 23:6 2 st Brottsbalken (http://www.lagen.nu/1962:700). Men att det är möjligt att straffa föräldrar innebär inte att det alltid sker. Tvärtom är det ganska ovanligt vad gäller mindre allvarliga brott till vilket olovlig körning ändå får räknas eftersom det vanligen är ett brott som föranleder böter. Hoppas att du har hjälp av mitt svar. Vänligen
Rådgivare