FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt12/08/2007

Särkullbarns arvsrätt

Hej! Jag och min man har inga gemensamma barn men båda har barn från tidigare äktenskap. Jag undrar vad som händer om någon av oss skulle gå bort. Hur mycket äver barnen direkt? Hur stor är laglotten?

Lawline svarar

Hej Om testamente och äktenskapsförord saknas har den efterlevande maken rätt att överta hälften av makarnas tillgångar på grund av sin giftorätt. Den efterlevande maken har även arvsrätt i den avlidnes kvarlåtenskap. Det gäller dock inte om den döde efterlämnar ett testamente som utesluter arvsrätt för den efterlevande maken. Den efterlevande maken ärver före gemensamma bröstarvingar (barn). Bröstarvingar får då sitt arv uppskjutet. Dessa har rätt till efterarv då den efterlevande maken avlider Om arvlåtaren efterlämnar särkullbarn har den efterlevande inte rätt till försteg till särkullbarnens arv. Särkullbarn har således rätt att få ut sin arvslott genast. Arvslotten utgörs av kvarlåtenskapen delat på antalet bröstarvingar. Laglotten är hälften av arvslotten. Laglott är den del av en bröstarvinges arvslott som inte kan berövas honom genom testamente. Den andra halvan av arvslotten kan arvlåtaren fritt disponera över genom testamente. Om kvarlåtenskapen av den avlidne är en miljon och denne har ett barn, är barnets arvslott en miljon och dennes laglott femhundratusen. Detta innebär för er del att särkullbarnen alltid har rätt att ta ut sin laglott då en av er avlider. Ni kan genom testamente säkerställa att den andra halvan går till den efterlevande maken. Jag skulle rekommendera att ni vänder er till en jurist som hjälper er att ett inbördes testamente. Ärvdabalken hittar ni http://www.lagen.nu/1958:637. Vänligen
Rådgivare