FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/08/2007

Bedrägligt beteende?

Jag funderade på hur det, rent juridiskt, står till med Planking på exempelvis konserter. Jag antar att det går under bedrägligt beteende; 2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. "2 § Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig, dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende. Detta gäller dock icke, om gärningen avser värde, som ej är ringa, och om den i övrigt är sådan som sägs i 1 §. " Det som intresserar mig är frasen ..."och gör han ej rätt för sig" innebär det att om personen ifråga plankar, men sedan ertappas kan undvika brott genom att betala den aktuella avgiften?

Lawline svarar

Hej. En person kan inte undvika brott genom att betala då denne ertappas. Orden "och gör han ej rätt för sig" syftar tillbaka på att personen ifråga begagnar sig av något som tillhandahålls under förutsättning av kontant betalning. Brottet fullbordas genom att personen inte betalar då denne borde ha betalat, till exempel när personen går in på en konsert. Vänligen
Rådgivare