FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt16/10/2005

Ångerrätt vid distansavtal

Hej jag har en fråga. Jag blev uppringd av en telefonförsäljare som var svår att göra sig av med. Han ville sälja telefonabonnemang och till slut, för att bli av med honom, tackade jag ja till att han skulle skicka information. Nu har jag fått ett avtal med posten där det står på att jag accepterat att binda mig till abonnemanget och information om uppsägningstid. Men jag vill inte ha något abonnemang. Vad ska jag göra?!

Lawline svarar

Om du som konsument köper något av eller ingår ett avtal med en telefonförsäljare gäller distansavtalslagen. Enligt nämnda lag har du rätt att ångra köpet/avtalet inom 14 dagar. Då en vara köpts räknas fristen från den dag du fått varan eller en väsentlig del av den. Om det gäller ett avtal börjar fristen löpa den dag avtalet ingås. Ångerrätten börjar dock aldrig löpa förrän du fått information om din ångerrätt. Säljaren är alltså skyldig att ge dig information om ångerrätten samt namn och adress till någon som ångerrätten kan utövas mot. Om säljaren inte gett dig denna information förlorar du ångerrätten ett år efter det att varan mottagits eller avtalet ingåtts. I ditt fall kan man emellertid ifrågasätta om något avtal alls har ingåtts, eftersom du enligt din uppfattning bara tackat ja till informationsmaterial. Jag tror dock att det är enklast för dig att helt enkelt utnyttja din ångerrätt och på detta sätt frånträda avtalet (såvida inte ångerfristen har löpt ut!). Du kan frånträda avtalet genom att exempelvis ringa till den person som angetts i informationsmaterialet och meddela att du inte är intresserad av abonnemanget.
Sofie OlofssonRådgivare