FrågaSKATTERÄTTÖvrigt10/08/2007

Avdrag vid tillfälligt arbete

Hej! Jag skulle behöva upplysning om vad det står i inkomstskattelagen 12 kap. 18 § angående avdrag. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Inkomstskattelagen (IL) finner du http://www.lagen.nu/1999:1229 . I 12 kap regleras avdrag i inkomstslaget tjänst och 18 § angående tillfälligt arbete på annan ort lyder: 18 § Ökade levnadskostnader på grund av att den skattskyldige har sitt arbete på en annan ort än den där han har sin bostad skall dras av bara om 1. arbetet avser en kortare tid, 2. arbetet inte är kortvarigt men ändå är tidsbegränsat till sin natur eller sådant att det kräver fast anknytning till bostadsorten, 3. arbetet skall bedrivas på flera olika platser, eller 4. det av någon annan anledning inte skäligen kan ifrågasättas att den skattskyldige bör flytta till arbetsorten. Uppdrag som statsråd skall behandlas som ett sådant arbete som avses i 2. Vänligen,
Rådgivare