FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/08/2007

Övergrepp i rättssak?

Hej, har en liten definitionsfråga här som lyder: Jag anmälde en kille för bedrägeri i jobbet, han hotade mig senare för detta och dömdes för övergrepp i rättssak genom hot om våld. Nu har denna kille stött på mig på stan och uttalade följande på ett hotfullt sätt; "Jag känner igen dig, motherfucker". Är detta att definiera som övergrepp i rättssak genom (förtäckt?!) hot om våld? Alltså, är det lönt för mig att göra ytterligare en anmälan och leder denna i så fall mest troligen till rättegång? Förstår om exakta svar ej kan ges, men vill i alla fall ha en viss hint om hur ärendet generellt betraktas.

Lawline svarar

Hej, Du bör definitivt anmäla brottet till polisen. Även om det inte går att veta helt säkert på förhand att personen fälls för brottet i en eventuell rättegång så skall man anmäla händelser där det finns misstanke om att brott har begåtts. Bedömningen av just den här specifika situationen är givetvis svår att göra. Om jag ändå skall göra ett försök är min gissning att personen i en rättegång skulle bli fälld för övergrepp i rättssak, ringa brott - d.v.s. den lindrigare varianten av brottet. Anledningen till min bedömning är följande: det verkar inte vara någon tvekan om att personen har uttalat sig på det sättet p.g.a. att Du anmält honom för bedrägeri. Hans handlande omfattas därmed av brottet övergrepp i rättssak enligt Brottsbalken 17 kap 10 § som kan läsas http://www.lagen.nu/1962:700#K17P10 . Det andra kriteriet som måste vara uppfyllt är att personen har angripit dig "med hot om våld". Frågan är då om personens uttalande är en form av förtäckt hot om våld. I rättsfallet RH 2005:12 dömdes en person för ringa övergrepp i rättssak efter att ha sagt till ett vittne att denne skulle "passa sig för vad han sa vid rättegången". Denna form av förtäckt hot - utan att något uttryckligt våld nämns - anser jag har stora likheter med Ditt fall och därför bedömer jag det som troligt att personen skulle fällas för ringa övergrepp i rättssak vid en rättegång. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare