FrågaSKATTERÄTTÖvrigt09/08/2007

Vart står om inkomstskatt?

Kan någon peka ut åt mig vart i lagen det står att jag måste betala inkomstskatt?

Lawline svarar

Hej, I inkomstskattelagen, se http://lagen.nu/1999:1229 , stadgas vem som är skattskyldig och för vad, hur mycket och så vidare. I 1 kap. 3 § sägs att fysiska personer skall betala kommunal och statlig inkomstskatt på inkomster från tjänst och näringsverksamhet (förvärvsinkomster) och statlig inkomstskatt på inkomster från kapital (kapitalinkomster). 1 kap. 5 och 6 §§ stadgar om hur underlaget för skatten skall beräknas. 3 kapitlet i inkomstskattelagen berättar mer om fysiska personers skattskyldighet. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare