FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/08/2007

Drograttfylleri och påföljd

Hej, jag undrar vad påföljden kan bli i värsta fall och \"bästa fall\" om man har blivit stoppad av polisen när man kört för fort och polisen har tagit blodprov och funnit cannabis i blodet?? Dessutom undrar jag om det har någon betydelse om man har rökt cannabiset (som fanns i blodet) i Amsterdam där det är lagligt??

Lawline svarar

Lagstiftningen om drograttfylleri är striktare än lagstiftningen mot vanligt rattfylleri på det sättet att det inte finns någon mängd narkotika en förare tillåts ha i blodet. Att narkotikan är intagen utomlands gör inte att man får köra bil i Sverige med den i blodet. Men det gör att man inte kan straffas för narkotikabrott. Fortkörningen saknar i princip betydelse om den är av normalt slag. Det vill säga en sådan fortkörning som man får böter direkt på platsen och om man betalar dessa så händer inget mer. Om fortkörningen är av mer spektakulärt slag så kommer det att kunna påverka påföljden för drograttfylleriet ganska påtagligt. Påföljden bestäms i första hand efter hur mycket narkotika föraren hade i blodet. Man antar att påverkansgraden beror av mängden narkotika. Om narkotikamängden inte är särskilt stor kommer påföljden att bestämmas till böter. Dagsböternas antal för rattfylleri brukar ligga mellan 40 och 150, för drograttfylleri sannolikt på den övre delen av skalan. Har man haft en hög påverkansgrad, körningen varit påtagligt bristfällig eller om faran för medtrafikanterna har varit stor kommer drograttfylleriet att betraktas som grovt. Om brottet bedöms vara grovt är den troliga påföljden fängelse i en eller två månader. Om man fälls för drograttfylleri kommer också körkortet att återkallas för en betydande period. Sammanfattningsvis kan sägas att påföljden varierar kraftigt beroende hur mycket drogrester som har påträffats i blodet och trafiksituationen vid kontrollen. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare