FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt12/08/2007

Disposition av arv

Hej, jag och min make är gifta och planerar inte att skaffa några barn. Om min make avlider så har jag förstått det som att jag ärver allt. När jag sedan avlider så har min brors syskon rätt till en del av mitt arv (dvs hälften av makens tillgångar vid dödstillfället). Det jag undrar över är vad som händer med "min" del av dödsboet. Jag har inga syskon utan de släktingar som finns kvar i livet är min mor, min moster och mina kusiner. Min mor får gärna ärva mig men jag vill inte att min moster eller i det fall att hon har avlidit, mina kusiner ska ha ett öre efter mig. Ärver kusiner varandra om inga andra släktingar finns? Kan jag i sådant fall förhindra att något sådant sker med hjälp av ett testamente. Har kusiner rätt till laglott? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Först och främst ärver aldrig kusiner varandra. De ärver dock indirekt, om din moster ärver dig, så ärver sedan hennes barn hennes kvarlåtenskap. Ett testamente är vad du behöver som det ser ut, då det endast är bröstarvingar, dvs. dina egna barn, som har rätt till laglott. Detta innebär att du i testamentet kan förfoga över hela din egendom med bindande verkan. Du kan alltså fördela den precis som du vill. Mvh
Rådgivare