Parkeringstillståndet ej synligt

hej!

Beskrivning:

Jag har fått en pakeringsbot pä min bil som var parkerade i en parkeringsplats som är till för anställda under tjänstgöring. Jag är anställd av detta företag och har tillstånd att parkera i detta området. Det som har hänt är mitt tillståndskort fanns inte synlig på plats. och hadde ramlat på golvet.

Fråga:

Kan man få parkeringsboten makulerade om man i detta skede skickar in ett intyg från arbetsgivaren att jag är anställd hos detta företag och har tillstånd att parkera under min tjänstgöring?

Fråga

Om svaret är \"ja\", vill jag veta om det finns någon paragraf som hänvisar till denna möjlighet.

Tackar för svar.

Lawline svarar

Parkeringsbiljetter och tillstånd ska placeras fullt synliga för att vara giltiga. Om tillståndet som ger dig rätt att använda en parkering inte finns har du heller inte rätt att använda parkeringen. Kontrollavgiften är alltså korrekt och du har ingen rätt att få den upphävd. Trots detta finns det parkeringsbolag som accepterar att det ibland blir fel med den här sortens tillstånd. Det kan därför vara värt att rikta invändningar mot kontrollavgiften. En annan möjlighet är om markägaren har möjlighet att riva kontrollavgifter. Detta beror på hur avtalet mellan markägaren och parkeringsbolaget ser ut men även markägaren kan vara värd att kontakta. Det här är möjligheter att få en rätt du egentligen inte har, därför finns det inga paragrafer att hänvisa till.

Vänlig hälsning

Gustaf LidegranRådgivare