FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/08/2007

Underhållskyldighet om barnet bor hos ena föräldern

Min fru har en dotter i ett tidigare förhållande. Dottern år snart 17 år och bosatt med pojkvän på annan ort. Hon uppbär UH bidrag från sin biol far och samma belopp från sin mor som är tilldömd vårdnaden. Dottern disponerar inget studiebidrag pga time out från studier fn. Dottern kommer snart att flytta till mig och sin mor. Modern (=min fru) hävdar att dottern skall fortsätta att uppbära dubbla UH bidrag samt studiebidrag eftersom studierna skall återupptas. Jag hävdar att dottern skall få disponera studiebidraget, att biol fadern skall fortsätta skicka sitt UH bidrag till modern (ej dottern) samt att moderns UH bidrag till dottern skall upphöra. De ökade levnadskostnader som uppstår i vårt hushåll genom dotterns inflyttning tycker jag är rimliga att täckas av UH bidraget från fadern och till viss del av mej och min fru. Jag har en mån lön på ca 36000, modern har sjukers på ca 6000,-/månad. Vi bor i ett radhus och har skulder ca 800kkr på huset samt bilar 2 st. Vad/vem har rätt?

Lawline svarar

Hej! Underhållskyldigheten från förälder till barn kan fullgöras på tre olika sätt. Genom att ha barnet boende hos sig, genom att betala underhållsbidrag (som din fru till sin dotter gör just nu) eller genom att vara återbetalningskyldig till Försäkringskassan pga. utbetalt underhållstöd. Precis som du själv hävdar så ska inte din fru behöva betala underhållsbidrag till sin dotter om hon varaktigt kommer bo med henne. Då kommer hon istället fullgöra sin underhållskyldighet genom att dottern bor hos er. Den biologiska fadern ska fortsätta betala bidraget i vanlig ordning. Ovanstående resonemang framgår indirekt av FB 7:2§. Se. http://lagen.nu/1949:381. Utöver detta kan det vara bra att veta underhållskyldigheten till ett barn vanligtvis upphör när barnet fyller 18, men om barnet går i skolan efter denna tidpunkt fortsätter skyldigheten under den tid skolgången pågår, dock längst till barnet fyller 21 år. Detta enligt FB 7:1§ 2st. Se. http://lagen.nu/1949:381. Med vänlig hälsning
Rådgivare