FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt09/09/2007

Fel i vara

Hej Jag har köpt en vägregistrerad fyrhjuling av en firma och vill nu häva mitt köp. Har jag rätt till detta? Jag köpte atvn för ca1 1/2månad sedan. Det är lite småfel, bla att man får skruva åt lite skruvar i bland, eftersom det är en lågprisvara från kina. Lagren har blivit dåliga och firman har erbjudit sej att laga felet, men jag har inte lämnat in den eftersom jag vill häva köpet. När jag köpte atvn så läste jag att det stod maxlast 333kg på deas hemsida. När jag köpte den så frågade jag om den var anpassad för två passagerare. Firman kollade upp detta och sa att det var den. detta stämmer enl. vägverket. Nu 1 1/2mån efter köpet så fick jag se att enligt vägverkets regbevis, är maxlasten 150kg. Därav kan inte jag och min son åka tillsammans på den eftersom vi väger tillsammans 50kg mer.Har jag undersökningsplikt? Vi har använt atvn och den är ju inte i nyskick längre, men vad har jag rätt att kräva tillbaka pengamässigt. Förstår ju om de gör avdrag. Den kostade ny 16700:- Viktuppgift har firman fått från tillverkaren, vilket är fel, men enligt firmans hemsida så reserverar de sej mot felskriven information. Kan man göra så? Som sagt, jag kan låta dem åtgärda felen, men maxlasten går ju inte ändra, därför vill jag häva köpet. Kan man komma tillbaka 1 1/2 månad senar med en begagnad vara och kräva hävning och få sina pengar tillbaka? Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Huvudregeln vid fel i vara är att säljaren har rätt att fösöka avhjälpa felen. Det borde bli aktuellt vad gäller felen på skruvar och lager. Att säljaren och hemsidan gav fel information om maxvikt anses också vara ett fel och om det felet är av väsentlig betydelse för dig kan du få häva. Det krävs alltså att syftet med köpet av motorcykeln har gått i stöpet i och med att maxvikten var mindre än utlovat. Felet anses ha funnits redan vid köpet om de framkommer inom 6 månader från köpet och inget annat kan bevisas.
Rådgivare