FrågaSKATTERÄTTÖvrigt18/09/2007

Beskattning vid försäljning och nyköp av bostadsrätt

Hejsan, Jag och min pojkvän har köpt en lght för ca 2 miljoner. Jag har en bostadsrätt nu som endast jag äger och som jag köpt för 500' och har nu sålt den för 800'. Jag har renoverat denna lght för ett totalt värde på 50'. Vad händer om jag lägger in min vinst minus de 50' i nya lght, skattar för de 50'. Vid 2007 års deklaration deklarerar jag att jag har renoverat lght för 50'. Får jag då tillbaka den skatt jag har erlagt på mina 50'?

Lawline svarar

Hej. Den lägenhetsreparation du genomfört i din föregående bostadsrätt är avdragsgill gentemot vinsten du gör vid försäljningen (under förutsättning att det är en förbättrande reparation). Din vinst vid försäljningen av bostadsrätten blir således 800.000-500.000-50.000= 250.000 kr. Denna vinst är beskattningsbar. Eftersom du införskattat dig en ny bostad (s.k. ersättningsbostad) har du möjlighet att söka uppskov med vinsten under förutsättning att du bl.a. flyttat in senast 2 maj två år efter försäljningen av din ursprungsbostad (din första bostadsrätt). Uppskov innebär att du skjuter beskattningen framför dig. Ansökan om uppskov görs till Skatteverket. Eftersom priset på din ersättningsbostad (2 miljoner dividerat på två personer, alltså 1 miljon i inköpspris avseende din del) är högre än försäljningspriset på ursprungsbostaden (800.000 kr) borde du medges slutligt uppskov på hela kapitalvinsten om 250.000 kr. Denna kapitalvinst ska du återföra till beskattning då du säljer den nya bostadsrätten (ersättningsbostaden). Således kan du om du vill skjuta upp beskattningen av din vinst. Om du inte vill göra detta kan du välja att direkt beskattas för vinsten om 250.000 kr. Kapitalvinsten kommer då att beskattas med 20%. Mvh
Ola DavidssonRådgivare