FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/09/2007

Tolkning av testamente

Hej! Jag har en fråga ang ett testamente som jag har fått. Det står så här: Jag..., som saknar bröstarvingar, förordnar härmed såsom min yttersta vilja att efter mitt frånfälle skall hela min kvarlåtenskap, sedan kostnader för begravning och övriga av dödsfallet förorsakade utgifter betalats tillfalla ........ Dock önskar jag att samtliga syskonbarn ska erhålla varsin minnessak från mitt hem. Min fråga är: När det nu snart blir bouppteckning, kan de ta vad som helst som "minnessak", eller vem bestämmer det?

Lawline svarar

Hej, Enligt Ärvdabalken 11 kap 1 § som Du kan läsa http://www.lagen.nu/1958:637#K11P1 skall testamente tolkas så att det, så långt som möjligt, överensstämmer med vad som antas är testators vilja. Om det inte anges i testamentet vilka minnessaker som syskonbarnen skall få är min gissning att en domstol skulle tolka testamentet så att de själva får välja vad de vill ha från dödsboet. Troligtvis får det ekonomiska värdet inte vara alltför högt eftersom en minnessak i första hand representerar just ett minne och inte ett större ekonomiskt värde. Vänlig hälsning,
Jonas ÖjelidRådgivare