FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt08/09/2007

Osant intygande

Hej! Är det olagligt att skapa ett konto t.ex på Tradera med någon annans identitet utan dennes vetskap pga av att denne person sedan länge avstängd under sitt eget personnummer och inte längre välkommen?

Lawline svarar

Hej! Ja, förfarandet som du beskriver ovan är olagligt. Genom att uppge att du är någon annan än du verkligen är och använda en annan persons personnummer gör du dig skyldig till osant intygande enligt BrB 15:11. Lagtext: http://www.lagen.nu/1962:700#k15p11
Filip SkoglundRådgivare