FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt21/08/2007

Begreppet "reglerad marknad"

När anses det enligt MiFID/Lagen om Vpm att en affär har skett "utanför reglerad marknad" och därmed förutsätter kundens uttryckliga medgivande? Var i LVPM framgår detta?

Lawline svarar

Hej, begreppet "reglerad marknad" definieras inte i svensk lagstiftning utan i EG:s s.k. investeringstjänstedirektiv. Direktivet är numera upphävt men definitionen gäller fortfarande. Enligt artikel 1.13 i nämnda direktiv är kriterierna för en reglerad marknad följande: * En marknad för finansiella instrument som verkar regelbundet * Marknaden följer ett regelverk som bestämts av behörig(a) myndighet(er) * Efterlevnad av särskilda regler om rapportering och insyn krävs Hoppas att detta givit någon klarhet, om inte så hör gärna av Dig igen med en ny fråga! Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare