FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt14/10/2007

Rätt till domstolsprövning i int. förhållanden

Vilka rättskällor är relevanta för ett arbete utan speciell avgränsning angående "Rätten till Domstolsprövning - En probleminventering"? Jag tänker inbegripa både nationell och internationell (EG, EKMR, FN) rätt i frågan. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej. Att göra ett dylikt arbete utan avgränsning kan bli mycket besvärligt. Rätten till domstolsprövning inför en nationell domstol är bestämd utifrån inhemska nationella regler. Detta innebär att för att göra en jämförelse behöver du undersöka världens alla ca 200 rättssystem, ett omfattande arbete. Eftersom din fråga är så pass vitt ställd är det dessvärre omöjligt att ge dig ett exakt svar. Om man ska studera rätten till domstolsprövning enligt internationell rätt är det av yttersta vikt att traktatet som ger individen rättigheten undersöks samt vid vilken domstol (och under vilka förutsättningar möjlighet till klagan finns) klagan görs till. Om vi tar Europakonventionen som exempel, är det Europadomstolen som mottager klagomål och dömer i målen. Därför är domstolens praxis av yttersta betydelse. Även eventuella förarbeten till konventionen/traktatet är vikt att undersöka, liksom eventuell doktrin. Hur rangordningen av rättskällorna sker beror på traktatets utformande men generellt är traktatets bokstav av största vikt. Mvh
Ola DavidssonRådgivare