FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt23/08/2007

Arvsavstående till vem som helst?

Hur gör man ett arvsavstående? kan man göra det till någon man ej är släkt med? Ett arvsavstående till en utomstående alltså.

Lawline svarar

Hej, Gör man ett arvsavstående innebär det att kvarlåtenskapen kommer att fördelas mellan de övriga arvtagarna efter arvsrättsliga regler men man själv "hoppas över". När man säger att man gör ett arvsavstående till förmån för en viss person är det till förmån för den person som enligt arvsrättsliga regler står näst i tur efter en själv att ärva, eller för att man vill att en eller flera personer som man skulle ha delat arvet med skall få hela arvet. I 17 kap. ärvdabalken som handlar om arvsavtal, se http://www.lagen.nu/1958:637 , sägs i 2 § att om en arvinge avsäger sig sitt arv skriftligen, antingen genom godkännande av testamente eller på annat sätt, så är det gällande. Dock får inte en underårig person eller en person som står under förvaltare avsäga sig arv. Ett typiskt och lite speciellt fall där arvsavståenden sker står om i 3 kap. 1 och 9 §§. Det är fallet då en av två makar avlider och den avlidne maken har ett barn som inte är gemensamt med den andra maken, ett sk. "särkullsbarn". Det barnet har då möjlighet att avstå sitt arv till förmån för den efterlevande maken för att denne skall slippa dela upp sitt bo. Särkullsbarnet får då istället ärva den efterlevande maken när denne avlider, som att särkullsbarnet hade varit makarnas gemensamma. Vill man helt fritt bestämma vem som skall få ett arv istället för en själv och reglerna om arvsavstående inte är till hjälp kan man istället ta sitt arv och ge det i gåva till den person man vill skall få arvet. Se gåvolagen, http://lagen.nu/1936:83 . Lycka till! Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare