FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/08/2007

Löpande skuldebrev i konsumentförhållanden

Hej, Min frågeställning avser preskriptionstid beträffande betalkortsskulder där kortinnehavaren är konsument (konsumentförhållande). Preskription avseende konsumentfordringar sker ju normalt efter 3 år, dock gäller huvudregeln 10 år om fordringen kan betecknas som ett "löpande skuldebrev" (även i konsumentförhållande). Enligt Skuldebrevslagen är en fordran att anse som "löpande" om den har en formulering som tillåter pantsättning (de flesta kontokortsavtal innehåller rätt till överlåtelse/pantsättning). Dock stadgar Konsumentkreditlagen 17 § ett förbud att använda löpande skuldebrev vid kreditköp (straffsanktionerat). Enligt doktrin verkar sådant avtal dock inte vara ogiltigt. Jag antar att motiven till både kortare preskriptionstid samt KKrL 17 § varit att skydda konsumenten. Av det sagda skulle jag vilja ha era kommentarer hur man skall se på preskriptionstiden beträffande betalkortsskulder. Praxis? Tack!

Lawline svarar

Hej, den fråga Du ställer har Du i princip också besvarat själv: 17 § KKrl är de facto ett förbud mot att använda löpande skuldebrev i konsumentförhållanden. Några undantag till regeln finns inte men sanktionen är (vilket framgår av 3 stycket i 17 §) böter, d.v.s. straffrättslig. Det har konstaterats i doktrinen och i lagförarbeten att någon civilrättslig ogiltighet inte inträder om förbudet överskrids. Böter är alltså den enda sanktionen. Det får därmed sägas vara relativt klart att preskriptionstiden i ett sådant fall som beskrivs i frågan är 10 år. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare