FrågaSKATTERÄTTÖvrigt13/10/2007

Eventuell skatt vid försäljning av bostad

Hej! Vid skilsmässa löstes jag ekonomiskt ut ifrån vår gemensamma fastighet som ökat i värde sedan köpet. De pengarna investerade jag omgående i ny dyrare fastighet. Men ska summan jag löstes ut med beskattas på något sätt?

Lawline svarar

Hej, Du har gjort en kapitalvinst när du löstes ut. Kapitalvinstens storlek beräknas som den ersättning du nu erhöll minus dina omkostnader. Omkostnader är grovt sätt det du erlade för att förvärva din del av fastigheten och andra kostnader så som vissa typer av värdehöjande arbeten på fastigheten som du har bekostat. Då det nu rör sig om en privatbostadsfastighet så är den del av kapitalvinsten som du skall ta upp till beskattning 2/3 av kapitalvinsten. Av den summan så utgår 30% i kapitalskatt. (Ex: Om du köpt din del av fastigheten för 0.7 Mkr och du får 1.7 Mkr i ersättning har du gjort en kapitalvinst på 1 Mkr. 1 Mkr x 2/3 x 30% = 199.800 kr.) Du kan även begära att få uppskov med kapitalvinsten då du köpt en ersättningsbostad. I ditt fall så är ersättningsbostaden dyrare än vad du fick i ersättning för din del i fastigheten, detta innebär att du kan få uppskov med hela beloppet. Du kan läsa mer om de regler som rör uppskov http://www.lagen.nu/1999:1229#K47 . Med vänlig hälsning
Rådgivare