FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/08/2007

Straff för grov stöld

Hej. Om man döms för grov stöld, hur långt kan straffet bli? Läser en dom om en man som stulit 4400 kronor från sitt jobb. Han får villkorlig dom och dagsböter (80 a 200 kronor).

Lawline svarar

Hej. Straffet för grov stöld är fängelse lägst sex månader och högst sex år (Brottsbalken 8 kap. 4 §, lagen hittar du http://www.lagen.nu/1962:700). Maxstraffet är således sex års fängelse. Emellertid dömer enligt praxis ofta domstolen ut straff i den lägsta tredjedelen av straffskalan. Straffets längd beror på ett flertal olika omständigheter men längre straff än sex år kan en domstol inte utdöma enbart för grov stöld. Mvh
Ola DavidssonRådgivare