FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/02/2006

Försäljning av samägd fastighet på offentlig auktion

Vi har ett skogsbruk med tillhörande stuga som ägs av 3 stycken bröder. 1 broder vill sälja sin andel och hotar med exekutiv auktion. Han har erbjudit sig att sälja sin del till oss men vi accepterar inte hans bud och vi anser att det ska gå vidare i släkten. Frågan till er är, kan han få stugan ut på exekutiv auktion ? Kan vi hindra han på något sätt ?

Lawline svarar

Hej, Då ni tre bröder är samfällt ägare till fastigheten är lagen (1904:48) om samäganderätt tillämplig i ert fall. Huvudregeln är att samtliga ägares samtycke fordras vid förfogande över fastigheten (se 2 §), dock kan var och en av delägarna ansöka hos tingsrätten i den ort där fastigheten finns om att den skall för gemensam räkning försäljas på offentlig auktion (se 6 §). Detta kan förhindras om annan delägare visar "synnerliga skäl" för anstånd. Sådana här synnerliga skäl har i praxis bland annat ansetts kunna vara sociala skäl, de måste dock vara mycket starka (se bla. NJA 1979 s 562). Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare