FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 06/03/2006

Hur beräknas sjuklön för anställda på provision?

Hej ! Jag är anställd som säljare med provisionslön (100 %). Jag jobbar heltid, säljer annonsutrymmen åt en tidning. Om jag skulle var sjuk exempelvis 5 arbetsdagar, vad gäller då ? Dag 1 = karens, skall företaget dra av pengar från min lön för denna dag? Jag har ju i egentlig mening inte tjänat in några pengar den dagen. Jag är ju heller inte avlönad i samma mening som en person med månadslön. Om det skall göras ett avdrag, hur skall det avdraget räknas ut? För att göra det hela lite enklare säger vi att jag har 10 % i provision på allt jag säljer. Jag säljer under ett år för 5 000 000 (medelförsäljning de senaste tre åren). Dag 2 - 14, lagen säger väl att den anställde skall uppbära (få) 80 % av sin NORMALA lön av arbetsgivaren under denna tidsperiod? Egna tecknade order under tid man varit i tjänst kan väl inte utgöra underlag för sjuklöneavdrag? Om jag inte kan sälja under 5 dagar tappar jag kanske inte så mycket under just de dagarna men kommande period missar jag mycket (man säljer mao in annonser för kommande veckor). Kollektivavtal finns med grafikerna. Det skulle vara intressant att få era synpunkter. Tack på förhand

Lawline svarar

När sjuklön (från arbetsgivaren) och sjukpenning (från Försäkringskassan) ska räknas ut för en person som är anställd på provision får man göra en beräkning på vad personen ”normalt” tjänar i snitt. Sjuklönen/penningen beräknas per timme, dag eller kalenderdag beroende på hur du arbetar. Man tittar då bakåt i tiden och beräknar ett snitt. Om man jobbat längre än ett år på arbetsplatsen beräknas normalt snittet för de senaste tolv månaderna. Om man jobbat kortare tid får snittet istället beräknas på denna tid. I denna beräkning ska man också se till vad som är ”skäligt”. En skälighetsbedömning ska alltså göras. I denna kan då det förhållandet att du under vissa dagar kan ”förlora” mycket mer än andra dagar vägas in. Vad som övrigt ska beaktas och vad det slutliga snittet i ditt fall kan bli är inget som jag vågar svara på, utan det bästa är naturligtvis om du tar kontakt med Försäkringskassan. De första fjorton dagarna är det, som du säger, arbetsgivaren som ska stå för hela sjuklönen. Första dagen är en karensdag, i ditt fall blir det dock inget avdrag i egentlig mening utan du får helt enkelt ingen lön utbetald för denna dag. De resterande två-fjorton dagarna har du rätt till 80 % av det snitt som enligt ovan beräknats. Från dag femton får du sjukpenning från Försäkringskassan, också här med 80 % av snittet. Det kan tilläggas att det den första sjukveckan normalt räcker med att göra en sjukanmälan till sin arbetsgivare för att få sjuklön. Från och med åttonde dagen krävs det läkarintyg.
Sofie OlofssonRådgivare