FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt06/09/2007

Ersättning vid trafikolycka

Jag blev påkörd av en bilist när jag cyklade över ett "cykelövergångsställe", därefter smet bilisten från olyckan. Jag fick inga direkta fysiska skador från olyckan, cyckeln däremot blev delvis "demolerad". Jag har polisanmält det inträffade samt väckt åtal. Min fråga är vad kommer att hända bilisten som smet från olyckan samt vilken ersättning jag kan få för detta?

Lawline svarar

Hej, bilisten riskerar att fällas för smitning vilket ger böter eller fängelse i högst sex månader. Om brotter är grovt blir straffet fängelse i högst ett år. Detta framgår av 5 § i Lagen om straff för vissa trafikbrott som finns http://www.lagen.nu/1951:649#P5 . Dina möjliga ersättningskrav framgår av Skadeståndslagen som Du hittar http://www.lagen.nu/1972:207 . Enligt 2 kap 1 § har Du rätt till ersättning med vad som framgår av 5 kap 1 § och 7 §. Utgångspunkten i ett sådant här fall är att Du har rätt till ersättning för eventuella sjukvårdskostnader och inkomstförlust samt "sveda och värk" och "lyte och men", d.v.s. särskilda skador eller besvär som uppkommit till följd av olyckan. Vad gäller cykeln har Du rätt till ersättning för dess marknadsvärde. Skadeståndet kan jämkas om det t.ex. är så att Du själv har bidragit till olyckan eller om domstolen bedömer att det är orimligt högt. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare