FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt27/10/2007

Envarsgripande

Hej. Idag så såg jag en personbil komma körande i hög fart för att sedan köra ner i diket och krocka in i ett träd. Och ut ur denna bil springer 3st ungdomar in i skogen bredvid. Så min fråga är, har jag rätt som privatperson att stoppa, gripa dessa personer för att dom smiter från en olycksplats eller så? Att på något sätt hindra dom att lämna innan Polis anländer? Och om man nu får göra det, innefattar det endast Föraren eller kan man hålla kvar samtliga personer i bilen? Lämnar man en olycksplats så där så är det ju garanterat bilen stulen, eller föraren onykter.

Lawline svarar

Hej, Du har inte rätt att gripa personer som generellt ”smiter från en olycksplats”. Så kallade envarsgripanden får ske då någon som begått brott på vilket fängelse kan följa påträffas på bar gärning eller flyende fot. Även den som är efterlyst får gripas av envar (t.ex. av privatperson). Efter gripandet skall den gripne skyndsamt överlämnas till polisman (se 24 kap 7 § 2 st. rättegångsbalken). I ditt fall är alltså frågan om ungdomarna begått något brott på vilket fängelse kan följa samt att de påträffats på ”bar gärning” eller ”flyende fot”. Du kan hitta rättegångsbalken http://www.lagen.nu/1942:740 Med vänlig hälsning
Andreas HeedRådgivare