FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt11/02/2006

När kan polisen spåra IP-adresser?

Vad är minimumstraffet för att polisen ska kunna spåra en ip-adress?

Lawline svarar

Hej, för att internetleverantören (= ISP:n, till exempel Telia eller Bredbandsbolaget) ska lämna ut information bakom IP-adresser till åklagarmyndighet, polismyndighet eller någon annan myndighet som skall ingripa mot brottet krävs misstanke om brott där fängelse finns i straffskalan och det enligt myndighetens bedömning kan föranleda annan påföljd än böter. Bestämmelser om detta hittar du i Lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation och Sekretesslagen (1980:100). Vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare